Českobudějovičtí strážníci řešili za dva měsíce 65 přestupků elektrokolběžek

České Budějovice 26. srpna (ČTK) - Za červen a červenec řešila českobudějovická městská policie 65 přestupků v souvislosti s elektrokoloběžkami. Jejich obliba mezi uživateli stoupá, ale často se stává, že jezdci na nich porušují předpisy. Vyplývá to z informací policie.

Město nemá žádnou speciální vyhlášku, která by provoz elektrokoloběžek regulovala. "Nejčastěji oznamovanými přestupky v souvislosti s jízdou na elektrokoloběžkách jsou jízda pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, jízda po chodníku, jízda více osob na jednomístném vozidle a nepřizpůsobení rychlosti jízdy svým schopnostem," řekl ČTK vedoucí správního odboru českobudějovického magistrátu Jan Kostík.

Město loni uzavřelo memoradnum o užívání sdílených elektrokoloběžek se dvěma subjekty. Každý z nich může provozovat maximálně 500 kusů. Součástí smlouvy je také omezení rychlosti maximálně na 15 kilometrů za hodinu v historickém jádru města. "Nejčastěji je ze strany řidičů elektrokoloběžek porušován zákaz jízdy po chodníku, druhým nejčastějším přestupkem je jízda ve dvou na jednomístné elektrokoloběžce," uvedla za českobudějovickou městskou policii Ilona Bartesová.

Dodala, že pravidla pro jízdu na elektrokoloběžce jsou stejná jako pro jízdu na kole. Podle mluvčího jihočeské policie Milana Bajcury však řada uživatelů elektrokoloběžek nařízení nedodržuje. "Měli by si uvědomit, že jsou účastníky silničního provozu. To mimo jiné znamená, že nesmí jezdit po chodnících, což však uživatelé elektrokoloběžek často ignorují," řekl ČTK. Například při loňských letních prázdninách jihočeští záchranáři vyjížděli každý druhý den k úrazům způsobeným nehodami na elektrokoloběžce.

Problematice se věnuje řada velkých měst v ČR i v zahraničí. Například v Praze 1 bude od září zaveden systém, kdy sdílené koloběžky mohou parkovat jen na určených místech. Doposud se stávalo, že uživatelé často vozítka nechávají například uprostřed chodníků. Podobně postupují i v Bruselu, kde chtějí počet elektrokoloběžek omezit o třetinu, striktně stanovit parkovací místa a vymáhat vysoké pokuty od provozovatelů za jejich ledabylé odkládání na chodnících. Paříž se zase od pátku stane prvním evropským hlavním městem, které na svém území zcela zakáže sdílené elektrické koloběžky. O konci služby letos v dubnu rozhodli obyvatelé města v referendu. Sdílené elektrokoloběžky fungovaly v Paříži od roku 2018.

rek kš

 

Foto ilustrační