Jaká jsou pravidla při fandění a jak vznikají chorály?
České Budějovice jsou hokejovým městem. Jasně to dokazuje návštěvnost v ochozech Budvar arény, kam si v poslední sezoně našlo cestu v průměru 6 132 diváků, přičemž šlo o nejvyšší číslo za poslední desítky let. Fanoušci jsou jednoduše nepostradatelnou součástí Motoru. Samotné fandění se ale řídí určitým souborem nepsaných pravidel. Jak tento kodex zní? Jakou roli v něm hraje speaker? Jak vznikají chorály a kolik stojí výroba chorea? O tom se pro fanouškovský Šampion podcast rozpovídaly přední osobnosti motoráckého kotle Aleš a Lukáš.

VÉST KOTEL NENÍ ŽÁDNÁ SRANDA

„Bude aktivně fandit a poslouchat, co po něm speaker chce,“ odpovídá Lukáš na otázku, co očekává od fanouška, který zavítá do kotle. „Koukáním klukům nepomůžete. Jediné, co můžete udělat, je vytvořit takovou atmosféru, že ji vnímají hráči na ledě. To je ta podstata,“ doplňuje základy kodexu Aleš.

Celé fandění by měl dirigovat právě speaker, který je standardně vybaven megafonem v ruce. Ačkoli se může tato role zdát zdánlivě jednoduchá, opak je pravdou: „Nechci se nijak litovat, ale stoupnout si pod kotel není žádná sranda. Jdete si tam stoupnout s tím, že jste jako v džungli a musíte se s tím nějak poprat. Musíte být také trochu otrkaní, trochu showman. Navíc nevidíte hokej, musíte se pořád otáčet a ráno se vzbudíte se zablokovaným krkem,“ shodují se Aleš s Lukášem.

Repertoár speakera, a tedy celého kotle, se časem mění. Velkou obměnu a doplnění pokřiků a chorálů nastartovaly změny z roku 2013, které vyústily v obnovu značky Motor. „Podle mě to byla jedna z nejpodstatnějších věcí v historii Motoru. Když si vzpomenu na tu neorganizovanou masu lidí, která bouřila při oznámení, že budeme zase Motorem, to bylo něco neuvěřitelného,“ vzpomíná na téměř jedenáct let staré události Lukáš. Už to naznačilo budoucí vývoj na tribunách. Průměrná návštěvnost se postupem sezon zvedala, až v té poslední konečně přesáhla bájnou hranici 6 000 diváků, poprvé od stříbrného ročníku 1980–81.

CHORÁLY MOHOU VZNIKAT RŮZNĚ

Během onoho desetiletí přibyla v Budvar aréně celá řada nových chorálů. Jak vůbec vznikají? „Je to vždy nápad jednoho jedince. Někdo si musí najít melodii, poté si jí broukáte a snažíte se k ní vymyslet text. Já mám telefon plný nahrávek,“ přibližuje celý proces Lukáš, který se touto cestou stal autorem jednoho z novějších popěvků Motor šampion.

„V Budvaru bylo tenkrát sezení s vedením klubu a Budvarem a řekli nám, že kdo vymyslí nejlepší chorál, dostane nový buben. Prst tenkrát vymyslel ’Když motoráci hráli’ během pěti minut,“ vzpomíná Voko, jeden z členů podcastu, i na jinou cestu, jak se může nový chorál zrodit. Aleš s Lukášem vysvětlují, proč je právě tento chorál výjimečný a připomíná legendární postup do extraligy přes Duklu Jihlava v roce 2005: „Ten chorál má nějaký příběh. Řeknete 4:1 na zápasy a vzpomenete si na to.“

Aleš také komentuje jeden z nejoblíbenějších pokřiků současnosti Řve tribuna„Jako speaker ten chorál nenávidím. Lidé za vámi chodí a říkají, ať dám tribunu. Vy už to pak řvete potřetí, chcete to uřvat, ale už vám z toho praská hlava. Když vím, že se to blíží, jdou na mě mdloby už dopředu.“

FANOUŠCI SI PŘIPRAVUJÍ I VIZUÁLNÍ PREZENTACE

Významnou roli také hrají vizuální prezentace, jejichž organizace však zabere finančně, časově i personálně možná více, než si někteří uvědomují. „Kreslíře to stojí celý víkend v kuse. Návrh na papír poté musí přenést většinou jeden člověk, protože má před sebou plánek, podle kterého kreslí. Ostatní následně vybarvují. Více než deset lidí ale na choreu pracovat nemůže, jelikož by si překáželi,“ vysvětluje Aleš. Lukáš doplňuje finanční stránku celé výroby: „Když jsme připravovali celostadionové choreo, každá fólie stojí čtyři koruny, takže jsme jen za ně dali přes 20 tisíc. Když k tomu připočítáme barvy, stálo nás takové choreo okolo 40 tisíc korun.“

Sečteno podtrženo, tribuny na jihu Čech žijí a Motor má od svých příznivců velkou podporu, bez které by to nemohlo fungovat, za což vám patří velké díky. Celý rozhovor o fandění a tribunách si můžete poslechnout v Šampion podcastu, který pochází právě od fanoušků.

ČTĚTE TAKÉ: Jak probíhala příprava chorea s obří ručně malovanou plachtou?

 

TOMÁŠ DAVID

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image