V souvislosti s nedávným otevřením zrekonstruovaného silničního mostu je často zmiňováno i předpolí mostu nebo chcete-li předmostí. A v éteru probíhají živé a „zasvěcené“ diskuze o tom, co a jak už mělo být dávno připravené, hotové apod. V následujících řádcích se proto pokusím celý problém trochu osvětlit a uvést do souvislostí.
Předpolím mostu se, ve spolupráci s investičním technikem, městským architektem, stavební komisí a dalšími odborníky, poctivě věnujeme zhruba rok a půl. Teprve loni na jaře byla totiž známa finální podoba a řešení rekonstrukce mostu. Předpolí bylo třeba vymyslet a zprojektovat, což s ohledem na další návaznosti popsané níže, které se často objevily až v průběhu projektování, bylo docela složité, nemluvě o terénních podmínkách, kdy se budoucí podoba předmostí musí „namodelovat“ do poměrně hodně svažitého terénu. Někam se také musí umístit zázemí staveniště, což za aktuální situace šlo jen ztěžka. A komplikace nastaly třeba i u souhlasu vlastníků dotčených pozemků, např. z důvodů dědického řízení atd. Zkrátka, kdo někdy řešil projekt a stavební povolení, tak ví, o čem mluvím. Každopádně, když to hodně zjednoduším a vypíchnu to podstatné, na obou stranách mostu dojde k rozšíření předmostí, aby to navázalo na most. Tzn. že se chodníky posunou do strany tak, aby se mezi ně a vozovku vešla i cyklostezka.
Důležité ale také je si uvědomit, že předpolí mostu nenavazuje jen na most samotný, ale z druhé strany navazuje i na další dopravní propojení. A není vůbec jednoduché provázat veškeré typy dopravy v centru našeho města.
Pro ilustraci zmíním jen ty naprosto zásadní investiční akce, které nás v Týně v návaznosti na předmostí výhledově čekají, a kterými se aktuálně mj. zabýváme. Kromě zmíněného předmostí je to rekonstrukce Žižkovy ulice, kterou bude v rámci oprav objízdných tras řešit jako investor Jihočeský kraj (samozřejmě ve spolupráci s městem, kdy se rekonstrukce ulice využije také k dořešení vodovodu a kanalizace). S realizací se počítá na jaře příštího roku. Město dlouhodobě chystá kompletní rekonstrukci parkoviště pod kostelem a navazujících veřejných prostor v ulicích Pod kostelem a Děkanská. Projekt je vyčíslen na více než 80 mil. Kč a jsme velmi blízko tomu, abychom získali dotaci ve výši více než 60 mil. Kč! Jednou z podmínek dotace je, že projekt musí být hotov do roku 2027. Dále řešíme průtah městem od mostu směrem na Hlinky, před dokončením je dopravní studie, která se tímto zabývá. V této souvislosti zmíním, že v horizontu několika let Jihočeský kraj zvažuje kompletní rekonstrukci obou podchodů a ČEZ zvažuje začít s dlouho plánovaným vybudováním okružní křižovatky v prostoru křižovatky s Veselskou ulicí. A to je výčet jen toho nejdůležitějšího. Když chcete, aby budoucí kompletní řešení mělo hlavu a patu, je to zkrátka poměrně složitý úkol.
Dalším oříškem jsou schodiště. Pro upřesnění dodám, že dosud vybudovaná schodiště jsou součástí stavby mostu, kterou řešil jako investor Jihočeský kraj. Projekt rekonstrukce mostu počítal s tím, že budou pouze revizní, tzn. bez možnosti užívání veřejností. Proto je přístup na ně přehrazen zábradlím. Snažili jsme se se zhotovitelem i investorem najít cestu, jak do stavby mostu zakomponovat schodiště přístupná pro veřejnost, nicméně kvůli legislativním komplikacím jsme od toho nakonec ustoupili a řešíme to zvlášť po své linii. Cílem je vybudovat na levém i pravém břehu jedno schodiště pro veřejnost, kterým by bylo předmostí propojeno s nábřežím. Toto se již projektuje. Každopádně s realizací bohužel nemůžeme začít dříve, než bude zkolaudován zrekonstruovaný most, což bude nejdříve na podzim, spíše ale až zjara.
Naší snahou je především umožnit bezpečný a pohodlný pohyb chodců a cyklistů po městě, protože v tomto vidíme velké rezervy. Všechny plánované investice se snažíme na sebe logicky navázat, jak z hlediska projektování a následné realizace, tak i z hlediska financování.
Když se vrátím k předpolí, tak aktuálně čekáme na vydání stavebního povolení, o které jsme požádali, a po kolaudaci mostu se po etapách pustíme do realizace. Věřím, že se nám poctivá práce vyplatí a budoucí řešení veřejných prostor v centru města občané ocení. Musíme se ale obrnit trpělivostí, je to běh na dlouhou trať. Ale i náročné úkoly lze zvládnout, pokud si je řádně rozplánujete a promyslíte. Tak se k tomu alespoň snaží s pomocí odborníků přistupovat vedení města.
Karel Hladeček (ProTejn)
starosta města