Nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Dnem 1. 4. 2024 nabyl účinnosti nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (o tzv. povinném ručení), který byl publikován ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv pod č. 30/2024 Sb. Nová pravidla se týkají především minimálních limitů plnění, rozšíření okruhu osob s povinností uzavřít pojištění nebo také zelené (bílé) karty. Jaké významné změny pro nás nový zákon přináší a proč by měl zbystřit každý uživatel elektrokoloběžky či segwaye? To všechno se dozvíte v tomto článku. 

Vyšší pojistné limity 

Jednou z hlavních změn je zvýšení minimálních limitů pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Limity pojistného plnění představují maximální finanční částku, která je v případě škodné události vyplacena poškozenému. Nynější limit se ve všech případech zvyšuje z 35 milionů na 50 milionů Kč. Pokud dojde k dopravní nehodě, vztahuje se limit u újmy na zdraví nebo smrti na každého poškozeného. U majetkové škody je pak nový limit stanoven pro jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených osob. Zvýšení minimálních limitů se týká nejen nově uzavřených smluv, ale i těch dosavadních, u kterých k tomu došlo automaticky ze zákona. 

Rozšíření definice vozidla 

Další novinkou je změna definice vozidla, k němuž musí být pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (dále jen „povinné ručení“) sjednáno. Za takové vozidlo se nově považuje každé motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nebo jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a dále také přípojná vozidla k těmto vozidlům. Tyto hodnoty přesáhne většina rychlejších a těžších elektrokoloběžek, motorových golfových vozítek, sněžných skútrů, zahradních traktůrků, ale i jednokolek, dvojkolek (segway) či trojkolek. Za nesplnění povinnosti sjednání povinného ručení hrozí ve správních řízení pokuta až ve výši 50 000 Kč.  

Výjimka se pak vztahuje na vozidla, která se pohybují výhradně v uzavřených či veřejně nepřístupných prostorech a invalidní vozíky. Pokud tedy například zahradní traktor neopustí soukromý pozemek a nevyjede na veřejnou silnici, sjednání povinného ručení se jej netýká. Dále jsou povinnosti zproštěna elektrokola, protože jejich hlavním zdrojem energie je šlapání a nikoli přípojný elektromotor. 

Kdo je nově zodpovědný za sjednání pojištění 

Mimo to došlo ke změně určení osoby, která je zodpovědná uzavřít povinné ručení. Doposud měl povinnost uzavřít pojistnou smlouvu vlastník vozidla. Nově však tato povinnost dopadá na osobu provozovatele, protože ten má i odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidla. Ve většině případech je provozovatel a vlastník vozidla tatáž osoba, a tak k žádné faktické změně nedochází. Zpozornět by však měli provozovatelé vozidel na leasing, protože nově se povinnost sjednat povinné ručení zpravidla týká i jich. Všechno však závisí na konkrétních podmínkách, které si strany v leasingové smlouvě stanovily.  

Konec papírové zelené karty 

Poslední významná změna souvisí se zelenou (bílou) kartou, kterou se prokazuje platné pojištění vozidla. Od 1. října 2024 odpadne povinnost ji mít  v tištěné podobě u sebe, což se však bude vztahovat pouze na české území. Nově si totiž policisté budou moci povinné ručení ověřit při silniční kontrole online pomocí informačních systémů. Pro cesty do zahraničí je však stále nutné mít zelenou (bílou) kartu u sebe v tištěné podobě. 

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Erika Kerschbaumová

Odborná právní poradkyně