Rychlé, chytré a elegantní. Takové jsou regionální vlaky RegioFox, které v těchto dnech začaly sloužit cestujícím v Jihočeském kraji. Zatím zkušebně obsluhují trať mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Letos v prosinci, po zprovoznění mostu u Červené nad Vltavou, se podle plánu přesunou na trať Tábor – Písek – Ražice – Strakonice.
„Vlakové soupravy nyní procházejí testovacím provozem. Strojvedoucí se pod vedením instruktorů učí s novou soupravou zacházet, aby byla zajištěna maximální bezpečnost. Je to obdobné, jako když si koupíte nové auto, na které si musíte zvyknout,“ usmál se jednatel společnosti JIKORD Jiří Kafka, podle něhož testovací provoz probíhá na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi proto, že na budoucí trase z Tábora do Písku se zatím kvůli probíhající opravě mostu jezdit nedá.
Lidovou přezdívku Liška si nové soupravy díky svému elegantnímu vzhledu, komfortnímu vybavení a výborným jízdním vlastnostem plně zaslouží. Konstatoval to náměstek jihočeského hejtmana pro oblast dopravy Antonín Krák, který si jízdu nejmodernějšími vozy osobně vyzkoušel. Ocenil zejména plnou bezbariérovost a variabilitu uspořádání, které nabízí pohodlnou možnost přepravy jízdních kol či dětských kočárků, klimatizaci, wifi nebo audiovizuální informační systém. „Co považuji za nejpodstatnější, je jejich maximální bezpečnost. Všechny jsou zcela samozřejmě vybaveny jednotným celoevropský zabezpečovacím systémem ETCS, který dokáže zabránit srážce vlaků,“ ocenil náměstek Krák a připomněl, že stejné povinné vybavení mají i elektrické jednotky RegioPanter, kterých po Jihočeském kraji v současnosti jezdí čtrnáct. „Do konce tohoto roku budeme ještě nasazovat v rámci elektrické trakce dalších pět nových souprav RegioPanter. Když se k nim připočte sedm motorových RegioFoxů, dá se bez nadsázky říci, že Jihočeský kraj má ze strany Českých drah nejmoderněji a nejbezpečněji vybavenou regionální dopravu z celé České republiky,“ zamyslel se Krák.
Za pravdu mu dal obchodní manažer Českých drah Pavel Kosmata. „Drtivá většina tratí v Jihočeském kraji bude ze strany ČD vybavena buď naprosto novými moderními vozy, nebo alespoň modernizovanými – to se týká trati v Bechyni, kde se právě připravuje zásadní rekonstrukce,“ uvedl Kosmata, podle něhož mají soupravy RegioFox obrovský úspěch a znamenají velký nárůst spokojených cestujících. „Chtěli bychom je proto ve spolupráci se Středočeským krajem nasadit i na trať z Protivína do Berouna. V současnosti o tom jednáme,“ přiznal Kosmata.
Ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Západ ČD Tomáš Petříček následně připomněl důležitost ochrany životního prostředí, na kterou je v těchto jednotkách také pamatováno. „Vozidla splňují nejvyšší emisní normu šest, to znamená, že jsou v souladu s dnešním ekologickým myšlením, dále můžeme předpokládat, že díky konstrukci spalovacího motoru budeme využívat biopalivo v poměru, který momentálně necháváme testovat,“ upozornil Petříček.
Kompletní technická specifikace (zdroj ČD): ZDE