Týn nad Vltavou (Českobudějovicko) 15. července (ČTK) - V Týně nad Vltavou dnes otevřeli po roční rekonstrukci most 28. října přes Vltavu. Je nejen jediný přes řeku ve městě, ale zároveň tudy vede silnice, která spojuje České Budějovice s Milevskem nebo Bechyní. Kvůli opravě nákladní auta jezdila po objížďce. Osobní auta a autobusy jezdily po provizorním mostě, který postavili vedle opravovaného. Celkové náklady na stavbu dosáhly přibližně 230 milionů korun včetně DPH. Pro Jihočeský kraj to byla první dopravní stavba, kterou jedna firma vyprojektovala a zároveň postavila. Při slavnostním zahájení provozu to řekli zástupci města, stavební firmy a Jihočeského kraje, který byl investorem.
"Mám velkou radost, že se stavba dokončila v termínu. Je to důležitá stavba, protože jsme v podstatě v centru města, jediná spojnice z levého na pravý břeh, je to silnice z Českých Budějovic. Abychom co nejméně zatížili dopravu, vybudovali jsme provizorní, ale plnohodnotný most. Původní projekt totiž počítal s tím, že by se po provizorním mostě jezdilo kyvadlově," řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).
Most přes Vltavu je dlouhý 130 metrů a široký 13,6 metru. Mostovku rozšířili o cyklopruh obousměrně. Kompletní rekonstrukci si vyžádala končící životnost jeho horní nosné konstrukce, kterou stavbaři strhli a nahradili novou. Spodní konstrukci mostu pak zároveň upravili a zesílili tak, aby novou konstrukci unesla.
„Je tam 28 ocelových nosníků, je to spřažená ocelo-betonová konstrukce,“ řekl Pavel Vrba, ředitel závodu Eurovia cz České Budějovice. Most podstoupil zatěžkávací zkoušku, kdy na něj najelo osm nákladních aut naložených kamením, jedno vážilo zhruba 30 tun. Na mostě zůstaly stát a technici sledovali, jak na konstrukci váha působí.
Práce provedla společnost „EUROVIA – SMP – Most Týn metodou Design & Build, tedy vyprojektuj a postav. Pro kraj je to první dopravní stavba touto metodou. To znamená, že firma celou stavbu vyprojektovala, zajistila všechna potřebná povolení a stavbu i uskutečnila. Do září 2024 budou ještě bourat provizorní most.
Další stavební práce budou pokračovat na rozšíření předmostí, protože mostovka je širší o cyklopruhy. "To byl požadavek města, tyto práce bude dělat město, bude to po etapách. Stanovený termín přesný není, záleží na tom, jak rychle se podaří dotáhnout projektovou dokumentaci, vysoutěžit firmu. Počítáme s jarem příštího roku,“ řekl starosta Týna nad Vltavou Karel Hladeček (Pro Tejn).
jrc hj
Sledujete nás na facebooku a už vám neutečou žádné aktuální informace https://www.facebook.com/budejovickyinfodenik