"Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích," řekl premiér Petr Fiala při dnešním slavnostním zahájení provozu. Řidiči se díky nové části D4 vyhnou nebezpečné křižovatce Lety u Písku a zbaví se tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína, dodal předseda vlády.
Dálnice podle ministra dopravy Martina Kupky výrazně urychlí a usnadní spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. Poděkoval všem, kteří se o projekt zasloužili, včetně svého předchůdce. "I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic," uvedl Kupka. Další projekty formou PPP budou následovat u poslední části dálnice D35 a železniční trati mezi Veleslavínem a pražským Letištěm Václava Havla, připomněl Kupka.
U křižovatky Lety v okrese Písek vzniklo Středisko správy a údržby komunikace. V operačním středisku bude padesátičlenný tým společnosti Via Salis Operations dohlížet na provoz a bezpečnost na dálnici. Vycházet bude z informací a dat z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase. Rychlost se bude měřit na dvou úsecích, vždy na jednom v každém směru, a mají se každý den měnit. Řidiče na tyto úseky předem upozorní informační tabule. "Jde hlavně o prevenci, záleží nám na tom, aby dálnice byla bezpečná," uvedl Kupka.
"Nový úsek dálnice D4 je otevřen, takže teď už z Prahy přes střední Čechy až k nám do Písku můžeme po dálnici. To, na co se tady na jihu Čech roky čekalo je dneska realitou. Díky všem, kteří se na tom podíleli. Teď ještě na téhle trase musíme s ŘSD dotáhnout úpravu úseku Písek-České Budějovice. Prvních 8,5 kilometrů na obchvatu Pištín-České Vrbné už se staví a zbylých 34 km se musí začít upravovat do profilu 2+1 pruh. Začít by se mělo 2026-27 a byl bych rád, aby v roce 2029 bylo hotovo. No a v sobotu se sejdeme v Budějovicích na otevření D3 až do Kaplice-nádraží. Ano, doháníme něco, co už mělo být, ale reálně se teď v dopravních stavbách posouváme a staví se tu nejvíc v historii kraje," řekl jihočeský hejtman Martin Kuba a označil sobotní otevření D3 za historický moment.
Na stavbě se během největší intenzity prací pohybovalo 1600 pracovníků. Vzniklo 40 nových mostních konstrukcí, 20 z nich je pro migraci zvěře. Největší mostní stavbou je estakáda u obce Nerestce, která měří 420 metrů a vede přes silnici třetí třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať. Druhý nejdelší most s délkou 223 metrů je u Zalužan. Další most o sedmi polích za Milínem je dlouhý 157 metrů.
Při stavbě D4 firmy zrecyklovaly téměř 100 procent vyfrézovaného asfaltu, vzniklo 750.000 metrů čtverečních nových úseků vozovky. Vytěžily dva miliony metrů krychlových zeminy, která posloužil k pokrytí náspů. Ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, aby se snížila zejména emisní zátěž kvůli dopravě na velké vzdálenosti. Podél dálnice je vysetá speciální směs semen, které vytvářejí takzvané divoké louky, namísto tradiční monokulturní trávy. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru.
Řidiči si budou moci odpočinout na dvou protilehlých odpočívkách u obce Krsice, kde bude zázemí včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice bude mít 25 let společnost Via Salis Operations. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by jí měl pravidelně hradit 17,8 miliardy Kč jako takzvanou platbu za dostupnost.
D4 hlídá 193 kamer, problémy na ni vyhodnocuje počítačový systém
Dálnici D4 mezi Prahou a Pískem nepřetržitě monitoruje operační středisko, které je centrem nově vybudovaného Střediska správy a údržby komunikace u křižovatky Lety u Písku. V areálu je sklad s automatizovaným plněním soli do sil a sypačů, které dokážou měřit teplotu vozovky a podle toho dávkovat posyp. V areálu také sídlí policie. Dění na dálnici sledují dva operátoři, s vyhodnocováním situace jim pomáhá počítačový systém. Podle plánu by měli za jednu hodinu od vzniku problému dostat dopravu do běžného provozu. Novinářům to dnes řekli zástupci sdružení Via Salis, které část dálnice D4 postavilo a dnes zprovoznilo.
Celou dálnici sleduje 193 kamer, z toho 122 dálnici a zbytek odpočívadla. Jejich záběr lze měnit. Součástí kamerového systému jsou i kamery, které analyzují dopravní proud a měří rychlost. Systém měření rychlosti je ale automatický, do toho operátoři na dispečinku nezasahují.
"Bude vždy jeden měřený úsek na Písek a jeden na Příbram. Tato města budou řešit pokuty. Úseky se budou měnit a řidiči budou upozorněni na to, že vjíždějí do měřeného úseku, který bude dlouhý od necelých dvou kilometrů až po tři a půl kilometru. Na dálnici jsou také dvě váhy, abychom dokázali vymýtit z českých dálnic přetížené kamiony. Ty velmi významně poškozují dálniční infrastrukturu. A opravdu půjde i o postih těch, kteří přetíží kamiony," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dění na dálnici sledují v operačním středisku vždy dva operátoři. K dispozici mají deset obrazovek k přímé práci, situaci také sledují na stěně složené z 20 obrazovek. Pokud na dálnici vznikne problém, zazní poplach, počítačový systém navrhne plán řešení a operátor pak začne situaci řešit, například vyšle jednotku na místo určení. Veškeré informace, které dispečink obdrží, přeposílá úřadům a systém je propojený s integrovaným záchranným systémem. Podle plánu by měli za jednu hodinu od vzniku problému dostat dopravu do běžného provozu.
ČTK, Jihočeský kraj