„Cílem soutěže Učeň roku je podpořit studium žáků učňovských oborů a zvýšit prestiž učňovského vzdělávání. Snahou je tak motivovat žáky k lepším výkonům, poukázat, že získání výučního listu je prestižní záležitostí a že učňovské vzdělávání je stejně důležité a významné jako studium maturitních oborů,“ vysvětluje Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory, která soutěž Učeň roku poprvé organizovala před šesti lety v Milevsku a od roku 2019 ji pořádá v celém kraji. Luděk Keist zdůrazňuje, že je však důležité ocenit i ty, kteří nejsou tolik zdatní v teoretickém učení a nezajímají se například o matematiku nebo jazyky, ale mají pro svůj obor nadšení a k tomu zlaté české ručičky. Komora proto uděluje také ocenění Tovaryš roku: „Vítězové v této kategorii jsou ti, kteří jsou nejlepší při závěrečných praktických zkouškách. Prospěchové výsledky do vyhodnocování vůbec nezasahovaly.“
Soutěž Učeň roku vyhlašuje Jihočeská hospodářská komora (Jhk) ve spolupráci se středními školami a učilišti Jihočeského kraje. Těch se do letošního ročníku zapojilo celkem 13. Do soutěže se však zapojují i samotná města, obce a nechybí ani jihočeské podniky, které žáky podporují a navazují s nimi spolupráci již při studiu. Že je taková spolupráce prospěšná potvrzuje Michal Kučera z Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy a Středního odborné školy řemesel a služeb Strakonice, který získal ocenění Tovaryš roku oboru Elektrikář silnoproud: „U mě je to jasné. Já nastupuji do firmy hned teď po studiu, ta si mě podchytila ještě při studiu,“ hodnotí Michal Kučera, který nastupuje do firmy ČES – Českobudějovická elektromontážní spol. s r.o.
Ocenění se letos předávalo v Dačicích, Strakonicích, Milevsku, Trhových Svinech, Českých Budějovicích, Kaplici, Velešíně a Vimperku za přítomnosti hostů, rodičů a zástupců měst a partnerských firem. Oceněno bylo celkem 41 žáků. Zapojení soutěžící pro vybojování nejvyšších příček museli splnit určitá soutěžní kritéria. O vítězství rozhodoval prospěch během celého roku bez nedostatečných na vysvědčení. Z odborného výcviku se museli soutěžící na vysvědčení prokázat známkou výborný nebo chvalitebný a významnou složku celkového výsledku představovalo i hodnocení závěrečné zkoušky, zejména její praktické části. Oceněním chce Jhk také motivovat žáky, aby v daném oboru nalezli i následné uplatnění: „Mě k řemeslu dovedl táta, kterému jsem už od mala s automechanikou pomáhal. Teď se plánuji při své práci zaměřit hlavně na motorky a opravovat veterány. Takže ve vystudovaném v řemeslu určitě zůstanu,“ říká Libor Balík z Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy automobilní a technické, České Budějovice, který obhájil titul Učeň roku oboru Automechanik.
Do soutěže se letos přihlásili žáci technických a řemeslných oborů jako například instalatéři, pokrývači, elektromechanici či nástrojáři. Účastnili se ale i žáci zaměřující se na gastronomii či služby. Tedy kuchaři, číšnici, cukráři, aranžéři nebo kadeřnice. Jana Krause ze Střední školy a Vyšší odborné školy cestovního ruchu v Českých Budějovicích, který si odnesl cenu Učeň roku v oboru kuchař, cena velmi potěšila: „Cena mi udělala velkou radost, i když jsme na soutěže zvyklí. Další „teoretické“ studium určitě naplánuji, v rámci kuchařské soutěže KU Young Chef jsem se dostal k velmi dobrému šéfkuchaři do pražského bistra, kam teď nastupuji, a navíc postupuji do Národní týmu kuchařů a cukrářů ČR, se kterým budu jezdit na světové soutěže. V rámci této spolupráce se toho naučím totiž nejvíce. Mám rád, že i tradiční česká jídla se dají vařit dobře a kreativně.“
Letošní soutěž Učeň roku znovu potvrdila, že ocenění mladých učňů má smysl, a že je mezi jihočeskými žáky řada těch, kterým nechybí pro studovaný obor nadšení: „Práce s auty mě baví už od dětství, proto byla volba studia jasná věc. Protože si budu dodělávat další studium, plánuji se naučit s auto elektřinou i vyhlášku 50 pro práci s elektroauty,“ říká Davis Masér z Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy automobilní a technická, České Budějovice, kteří získal titul Tovaryš roku v oboru automechanik.