České Budějovice 28. listopadu (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo dnes stavět severní obchvat Českých Budějovic. Takzvaná severní spojka propojí silnici I/20 v Českých Budějovicích s dálnicí D3. Práce na komunikaci dlouhé 2,5 kilometru potrvají tři roky, součástí bude osm mostů a podjezd. Náklady budou téměř dvě miliardy Kč bez DPH. Severní spojka má snížit dopravu ve městě, konkrétně ve Strakonické a Nádražní ulici. Vedle obchvatu v podobě dálnice D3 to bude jedna z klíčových staveb pro České Budějovice, řekli dnes při zahájení výstavby zástupci ministerstva dopravy, silničářů, města a Jihočeského kraje.
"Severní spojka je propojení silnice I/20 v úseku od křižovatky u Globusu po Pražskou třídu. Stavba spolu s navazujícím úsekem ulice Okružní vytvoří severní obchvat města, který odlehčí přetížené ulici Strakonické a Nádražní a také křižovatce Diamant. Po Strakonické denně projede až 20.000 aut. Společně s novými úseky dálnice D3, které otevřeme už letos v prosinci, jde o další zásadní zlepšení dopravy v Českých Budějovicích,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle strategického plánu Českých Budějovic je narůstající problém silniční dopravy kritický. V současnosti všechny silnice první a druhé druhé třídy vedou jako průtah městem. Severní spojka odvede auta přijíždějící od Písku nebo Prachatic po silnici I/20.
"Teď, když někdo přijíždí z tohoto směru, tak i když bude dálniční obchvat, tak není schopen se na něj dostat, aniž by nedojel na křižovatku zvanou Diamant a neprojížděl po přetížené Strakonické ulici. Severní spojka také bude pomáhat vnitroměstské dopravě. Například když budete chtít se sídliště Vltava přejet na Pražskou nebo na dálnici, tak využijete severní spojku,“ řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Územní plány Českých Budějovic a Jihočeského kraje počítají do budoucna i s výstavbou severní tangenty, pro kterou mají podle Kuby připravený koridor. Ten povede od silnice I/20 už od křižovatky na Hlubokou nad Vltavou a bude se napojovat na dálnici D3 a bude plnit funkci dálničního obchvatu pro tranzitní dopravu.
Severní spojka bude mít dva pruhy, napojí se u kruhové křižovatky vedle Globusu, povede ke křižovatce Nemanické ulice, Pražské třídy a Okružní ulice, kde se propojí s přivaděčem k dálnici D3. Součástí bude osm mostů. Přes Vltavu povede 335 metrů dlouhý most, který bude zavěšený na lanech a bude na něm i pás pro pěší a cyklisty. Pro město to bude čtvrtý most přes Vltavu. Silničáři v trase severní spojky postaví i 76 metrů dlouhý protipovodňový most. Konstrukce mostů jsou mimo území vodního toku a mimo aktivní zóny záplav.
"Součástí severní spojky bude i zhruba 420 metrů dlouhý podjezd stávající silnice, železnice a ulice A. Trägera. Milánské stěny, které ke stavbě podjezdu využijeme, budou až 20 metrů hluboko. Vybudujeme také novou světelnou křižovatku u areálu firmy Robert Bosch a rovněž protihlukové stěny dlouhé téměř 300 metrů. Na celém úseku silnice bude veřejné osvětlení, jezdit by se mělo rychlostí 70 kilometrů v hodině,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Severní spojku pro ŘSD postaví firmy SWIETELSKY stavební s.r.o., OHLA ŽS a.s., HOCHTIEF CZ a.s. za cenu 1,97 miliardy korun bez DPH. Hotová by měla být v prosinci 2027.